loader

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

سیستم نورپردازی نظیر ARGB امروزه به پای ثابت بسیاری از سیستم‌های کامپیوتر تبدیل شده و استفاده از آن در ساختار طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارهای کامپیوتری همچون مادربرد، کارت گرافیک، سیستم‌های خنک‌کننده و حتی وسایل و تجهیزات جانبی همچون ماوس پد، هارد دیسک اکسترنال و … قابل مشاهده می‌باشد. پیکربندی یک سیستم نورپردازی خلاقانه و هوشمند در افزایش دوچندان زیبایی فضای درونی کیس و به‌صورت کلی رایانه شخصی بسیار تأثیرگذار بوده و اغلب افراد هنگام سرهم‌بندی سیستم‌های گیمینگ به دنبال اختصاص بخشی از بودجه خود به سیستم نورپردازی می‌باشند.

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

کمپانی‌های فعال درزمینهٔ ساخت قطعات کامپیوتری، به‌خصوص مادربردها علاوه بر سیستم نورپردازی داخلی محصولات خود، هدرهای ویژه‌ای را جهت نصب دیگر تجهیزات نورپردازی اول و سوم شخص همچون نوارهای RGB LED و … را نیز در سطح برد مدار چاپی تعبیه سازی کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهند. تعداد هدرهای قرار گرفته در سطح یک مادربرد و همچنین سیستم نورپردازی داخلی محصولات با افزایش قیمت و همچنین حوزه تحت پوشش با فزونی بیشتری همراه شده و انعطاف‌پذیری فراتری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال مادربردهای سری ROG کمپانی ایسوس در مقایسه با محصولات تحت برند Prime از تعداد هدرهای بیشتری برای شخصی‌سازی جنبه نورپردازی از سیستم برخوردار می‌باشند، اما متناسب با آن افزایش هزینه سخت و قیمت نهایی محصولات نیز امری اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

اگر تاکنون به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این مورد بوده‌اید، حتماً به این نکته پی برده‌اید که سیستم‌های نورپردازی عرضه شده به بازار در دو طبقه RGB و ARGB دسته‌بندی شده‌اند که هر کدام با توجه به انعطاف‌پذیری خود آزادی عمل ویژه‌ای را مطابق با علایق و سلایق در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما تفاوت‌های موجود در بین دو فناوری اشاره شده چیست؟

عبارت RGB در حالت کلی از کوتاه شده Red, Green, Blue تشکیل شده و نمایانگر سه رنگ اصلی طیف رنگی موجود در دنیای دیجیتال می‌باشد که از تلفیق آن‌ها با یکدیگر رنگ‌های گوناگون تشکیل می‌شود. سیستم‌های نورپردازی RGB همچون نوارهای نورپردازی در حالت کلی سه چراغ LED بسیار کوچک را به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی در فاصله کمی در کنار یکدیگر قرار داده و سپس با تلفیق و تنظیم شدت نور تولید و تابیده شده از طریق هر چراغ، تولید رنگ‌های دیگر همچون زرد، سفید و … را ممکن می‌نماید. هر کدام از چراغ‌های تشکیل‌دهنده این دسته از سیستم‌های نورپردازی از 8 بیت برای تولید رنگ‌های خود استفاده می‌کند که مقدار صحیح قابل اندازه‌گیری توسط آن‌ها در محدوده 0 تا 255 متغیر می‌باشد. بر همین اساس از ضرب سه مقدار 256 در یکدیگر می‌توانیم به عدد 16777216 دست پیدا کنیم که این مهم نمایانگر امکان تولید تعداد بیش از 16.7 میلیون رنگ توسط تلفیق فقط سه رنگ قرمز، آبی و سبز می‌باشد، بنابراین سیستم‌های نورپردازی RGB در حالت تئوری می‌توانند 16.7 میلیون رنگ را تولید کرده و در اختیار کاربران قرار دهند که این مهم در افزایش محبوبیت آن‌ها بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های موجود بین دو سیستم نورپردازی RGB و ARGB می‌توان به انعطاف‌پذیری و آزادی عمل در دسترس کاربران اشاره کرد.

سیستم‌ها و هدرهای RGB اغلب از محدودیت‌های بیشتری رنج برده و امکان شخصی‌سازی نحوه نورپردازی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. این دسته از سیستم‌ها اگرچه قابلیت تولید تعداد 16.7 میلیون رنگ را دارند، اما در آن واحد فقط یک رنگ را به‌صورت یکپارچه در سرتاسر چراغ‌های متصله به یکدیگر به تولید می‌رسانند. به عنوان مثال یک نوار نورپردازی RGB که از تعداد 15 چراغ تشکیل شده است در آن واحد فقط می‌تواند رنگ آبی، قرمز، سبز، سفید، بنفش و … را در سرتاسر 15 چراغ خود به تولید رسانده و نمایش دهد، اما اگر شخصی قصد داشته باشد تا نورپردازی این نوار را به‌صورت رنگین‌کمانی از رنگ‌های گوناگون درآورد باید چه چاره‌ای را بیندیشید؟ در این حالت سیستم‌های نورپردازی ARGB به کمک علاقه‌مندان شتافته‌اند.

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

هدرهای ARGB در مقایسه با نمونه‌های محدود RGB از یک تراشه کنترلر کوچک برای افزایش چشمگیر آزادی عمل سیستم‌های نورپردازی متصله برخوردار بوده و به فرد اجازه می‌دهند تا با انعطاف‌پذیری بسیار فراتری به شخصی‌سازی سیستم نورپردازی و تنظیم آن مطابق با علایق و سلایق خود بپردازد. علت اصلی وجود حرف A در نام‌گذاری این فناوری قابلیت آدرس‌دهی هوشمند سیستم می‌باشد که از ابتدای کلمه Addressable گرفته شده است. یک هدر ARGB به فرد اجازه می‌دهد تا نوار نورپردازی متصل شده به آن را به‌گونه‌ای کنترل کند تا بخشی از نوار یک رنگ را تولید کرده و بخش دیگر رنگی کاملاً متفاوت و متمایز را بدون ایجاد اختلال در عملکرد سیستم نمایش دهد. به عنوان مثال در نوار RGB LED فرضی اشاره شده در پاراگراف قبل فرد می‌تواند تعداد 15 رنگ مختلف را توسط نوار به‌گونه‌ای نمایش دهد که هر کدام از چراغ‌ها یک رنگ مخصوص به خود را به تولید رسانند. علاوه بر آن امکان ایجاد رقص نورهای چشمگیر و منعطف و کنترل هوشمند آن‌ها نیز توسط سیستم‌های ARGB امکان‌پذیر می‌باشد، در حالی که این مهم نیز توسط فناوری RGB اغلب دست‌خوش محدودیت‌های بسیار بیشتری قرار گرفته و رقص نور فقط می‌تواند به‌صورت تک رنگ و با افکت‌های محدود (به عنوان مثال خاموش و روشن شدن، حالت پالس و …) به تولید رسد. از جمله دیگر مزیت‌های سیستم‌های ARGB می‌توان به امکان همگام‌سازی هوشمند نحوه نورپردازی و رنگ‌های تولیدی توسط دیگر سیستم‌ها همچون مالتی مدیا اشاره کرد (به عنوان مثال نوار RGB LED مطابق با آهنگی که هم‌اکنون در حال اجرا می‌باشد به تولید رنگ‌های مربوطه مطابق با ریتم موسیقی می‌پردازد).

آشنایی با تفاوت‌های موجود بین هدرهای RGB و ARGB

دیدگاه (1)

دیدگاهتان را بنویسید